Dåligt Självförtroende/Självkänsla

Något som många i Sverige och även i hela världen lider av är dåligt Självförtroende/Självkänsla. Jag vet själv hur det är eftersom jag alltid har haft dåligt Självförtroende. Det är aldrig något jag har tänkt på, att jag har dåligt Självförtroende. Det är bara så jag tänker på mig. Just det, jag är tjejen som inte tror på sig själv, som tycker att hon är ful, tjock och kan ingenting. Det är så jag har min syn på mig själv.
Man kan ha dåligt Självförtroende/Självkänsla av många olika orsaker. Det vanligaste är Ätstörningar. Det finns olika typer av Ätstörningar. Bl.a:

Anorexia-Självsvält och ofta även överdriven träning.
Bulimi- Sjukdomen karakteriseras av hetsätning och en oemotståndlig längtan efter mat samtidigt som personen försöker gå ned i vikt. Personen försöker "spy upp" maten eller använda sig av laxermedel eller överdriven träning för att bli av med maten.
Ortorexi- Man äter tvångsmässigt "hälsosamt" och oftast väldigt fettsnålt samtidigt som man ägnar sig åt överdriven fysisk träning.

Jag har dåligt Självförtroende för att jag inte tycker om mitt utseende och inte litar på mig. Jag har alltid varit stor, jag har aldrig varit lika smal som dem andra i klassen eller andra människor omkring mig. Tyvärr så har det gett mig dåligt Självförtroende och jag har avstått från att göra vissa saker för att jag inte tror att jag klarar det.
Jag tror att det var i slutet av tvåan då vi hade ätit lunch och vi gick bort till klassrummet. Under lunchen så hade jag tagit lite extra mycket mat än vad dem andra åt. Då sa någon från klassen (jag tänker inte nämna någon vid namn): "Gud vad mycket du äter, du kommer ju bli tjock. Oj, förlåt, du är ju redan tjock." När vi satt där i matsalen så tog jag inte åt mig av vad personen sa. Men när jag gick där och funderade så kom dem orden upp: "Oj, förlåt, du är ju redan tjock." Jag började fundera på vad personen hade sagt och tänkte att: *Ja, jag kanske faktiskt är tjock." När jag sen kom hem och såg mig i spegeln så förstördes hela mitt Självförtroende som jag hade byggt upp.

Jag avundar personer som har starkt Självförtroende/Självkänsla och vågar gå klädd hur dem vill, vågar göra vad dem vill, vågar säga vad dem vill m.m.

Min stora Idol när det gäller Självförtroende/Självkänsla är Isabella Löwengrip (Blondinbella). Hon lägger ner hela sin själ i att hjälpa främst tjejer men också killar till att få bättre Självförtroende/Självkänsla. Sånna människor borde få ett pris. Isabella, du ÄR min stora förbild, om du läser det här, glöm inte det. 



 

 
"Det är inte hur du ser ut på utsidan som
räknas, det är hur just DU ser på dig själv
som räknas."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Stammis?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Har du blogg? Fyll i den.

Skriv ditt meddelande här:

Trackback
RSS 2.0