Sångdags!

Visste ni att stämbanden är som en slags muskel? Jo, det är sant. Precis som alla andra muskler i kroppen så måste man träna stämbanden för att dem ska bli så starka som möjligt och orka så mycket som möjligt.
Jag brukar försöka att träna stämbanden varje dag i ungefär en halvtimma. Det finns säkert flera sätt att träna stämbanden. Men det roligaste sättet tycker jag är att sjunga. 

Innan jag börjar sjunga så brukar jag fixa till mig lite. Jag känner mig mer som en stjärna, som att jag står på en riktig scen, när jag står där i fräscha kläder och håret uppsatt i en fin frisyr. Jag gillar mitt hår och tycker att det är finast när jag har det utsläppt. Men man blir så himla varm när man sjunger och det blir varmare när man har utsläppt, så jag föredrar att ha det uppsatt i en fin frisyr när jag sjunger.

Jag bukar alltid försöka ha en vattenflaska och halstabletter till hands när jag sjunger. Det är JÄTTEviktigt att man dricker vatten när man sjunger eftersom man blir lätt torr i halsen och halstabletterna är bra om man får lite ont i halsen. Då är det bara att ta en tablett och vila lite innan man fortsätter.

Att värma upp är också bra innan man börjar sjunga. Jag gör lite sångövningar och sjunger en lätt låt innan jag börjar. Låten Over the Rainbow är en bra låt att ha som uppvärmningslåt, enligt mig, eftersom den inte innehåller så höga toner och den går inte så snabbt så man hinner verkligen andas ut mellan meningarna.

Äntligen dags att börja sjunga! Jag brukar alltid ha en lista med låtar som jag kan sjunga. Jag brukar leta upp låtarna på Youtube med text så kan man sjunga med i en karaoke version. Jag brukar också försöka att variera mig i mina låtval. Så ibland sjunger jag en ballad, och ibland kanske en poplåt?

Efter jag har sjungit så brukar jag försöka vila stämbanden och bara vila. Jag brukar också skriva upp vilka låtar jag har sjungit och om det är något som jag skulle träna på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Stammis?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Har du blogg? Fyll i den.

Skriv ditt meddelande här:

Trackback
RSS 2.0